ONS BEDRIJF
OPRICHTING
De oprichting van dit bedrijf is voortgekomen uit passie voor hulpverlenende diensten en werkzaamheden.
Wij treden tweedelijns op naast de eerstehulpdiensten ter beveiliging van de locatie waar de calamiteit zich afspeelt.
Dit doen wij in de basis met verkeersmaatregelen plaatsen volgens de gestelde richtlijnen van het CROW 96-a en 96-b, met materieel van onze opdrachtgevers, die in het betreffende areaal het calamiteitenbestek hebben bij Rijkswaterstaat.
DOELSTELLING
Het doel wat we willen bereiken is puur veiligheids- en kwaliteitsgericht werken op de auto(snel)wegen met het plaatsen van verkeersmaatregelen. Het kwaliteitsgehalte van onze mensen wordt op peil gehouden dankzij motivatie, evaluatie en daarop volgende oefeningen. Naast de verkeersmaatregelen, wat voor ons PRIO-1 is, wordt i.o.m. opdrachtgever en / of dienstdoende weginspecteur gekeken naar een veilige plan van aanpak. Ook wordt er meegedacht naar een oplossing voor de doorstroming om het gestremde gebied heen middels het omleiden via DRIP's, tekstwagens of met vaste bebording bij langdurige werkzaamheden.
Wij kunnen ook een rol spelen voor het aanvragen van SPIN-maatregelen bij het Verkeersloket van RWS met bijvoorbeeld uitgestelde spoed werkzaamheden waarbij verkeersmaatregelen conform het CROW worden ingediend. Hiernaast worden dan de gemeentes (stakeholders), de Provincie, eerstehulpdiensten, busdiensten geïnformeerde over eventuele kort- of langdurige afsluitingen.
Wanneer wij gaan uitbreiden met materieel gaan wij inspelen op innovatief veilig plaatsen van verkeersmaatregelen. Hierbij gaan wij samen met een ingenieur een voertuig ontwerpen die zonder bijzijn van personen een afzetting kan plaatsen. Veiligheid voor u, voor ons en de weggebruiker!
ONZE MENSEN
Al onze mensen hebben (of krijgen) het certificaat "vakman verkeersmaatregelen BRL-9101" en worden tijdens de werving selectie beproeft op hun kennis en doorzettingsvermogen. Men moet minimaal in het bezit zijn van VCA-VOL en rijbewijs BE. Rijbewijs C of CE is een pré.
Wanneer er voor de inzet veelzijdigheid nodig is in besturen van materieel, wordt er gekeken of doorstroming kan plaatsvinden voor het behalen van rijbewijzen C of CE.
MOTIVATIE
Ondanks dat er hiërarchie heerst en er (multi)disciplinair opgetreden wordt bij calamiteiten, hechten wij veel waarde aan het gemotiveerd houden van personeel. In overleg met onze opdrachtgevers geven wij groen licht om oefeningen te organiseren omtrent materieel / materiaal kennis en vaardigheden, kennis en ervaringen delen omtrent verkeersmaatregelen (op schrift) en het evalueren van complexe situaties waarbij we bijvoorbeeld hebben moeten afwijken van de CROW richtlijnen. Fouten in verkeersmaatregelen worden direct gerapporteerd en geëvalueerd na terugkomst van inzet (nazorgfase), maar wel op een motiverende en bewust wordende manier. Hier komt de term "Learning by doing" bij kijken. Deze term wordt in de pagina ONZE DIENSTEN verder omschreven.